Jaka zmiana społeczna zostanie osiągnięta poprzez realizację zadania?
Realizacja projektu okazała się wyzwaniem w zakresie uzyskiwania informacji, publicznie udostępniane były zazwyczaj wybiórcze, dotarcie do bardziej miarodajnych wymaga czasu i zabiegów. Realizatorzy mogli korzystać głównie ze źródeł, jakimi są badania OFOP oraz pewne dane uzyskane z Urzędu Marszałkowskiego, Instytucji Zarządzającej Funduszami Europejskimi dla Pomorza.
Instytucje zarządzające związkami ZIT deklarują w większości spełnienie wytycznych odnoszących się do zasad partnerstwa, w tym udziału partnerów społecznych w zespołach doradczych. Badania przeprowadzone przez OFOP wykazały jednak wprost przykłady niespełnienia zasad wynikających z Umowy partnerstwa odnoszących się do składu ciał doradczych .
Organizacje pozarządowe, jak wynika z sondaży, w zdecydowanej większości nie mają wiedzy nt ZIT, lokalnej strategii oraz podejmowanych w oparciu o nią zadań. Samorządy zazwyczaj przypisują winę przedstawicielom strony społecznej, jako mało aktywnych i niezainteresowanych udziałem w spotkaniach, do których byli zapraszani. Organizacje społeczne, wg naszej wiedzy, oceniają jako instrumentalne włączanie ich do prac na dalszym etapie, by wykazać spełnienie wymogu konsultacji z udziałem strony społecznej.
Nie poznaliśmy przykładów by organizacje współtworzyły strategię ZIT, poprzez udział w zespołach formułujących zadania w odpowiedzi na wskazane przez nie problemy społeczne.
Tematyka odgórnie tworzonej strategii ZIT z reguły obejmuje inwestycje infrastrukturalne, niezwiązane z działalnością sektora społecznego. Wśród samorządów i NGO-sów panuje, jak się wydaje, przekonanie, że wyłącznie takie zadania mogą być podejmowane w ramach strategii ZIT.
Tymczasem, jak czytamy w wytycznych – interwencja wdrażana w ZIT może być realizowana w ramach wszystkich celów polityki spójności wskazanych w rozporządzeniach UE. Będący wynikiem przeprowadzonej diagnozy całego MOF (miejskiego obszaru funkcjonalnego) zakres tematyczny powinien być ujęty we właściwych programach regionalnych/krajowych, w których przewidziano wsparcie dla realizacji ZIT. W Umowie Partnerstwa wskazano rekomendowane obszary tematyczne, które mogą być w szczególności predestynowane do wdrażania w ramach ZIT. Nie jest to jednak katalog zamknięty i może zostać, decyzją właściwej instytucji zarządzającej po konsultacji ze Związkiem ZIT, rozszerzony o interwencję z innych obszarów tematycznych.
Odkłamanie przesłanek, wykluczających organizacje, czy samo się wykluczających z prac nad strategię, jako pozbawionych możliwości merytorycznego udziału w jej tworzeniu, powinno wpłynąć na ich zaangażowanie.
Z wniosków wynikających z dostępnych analiz wynika, iż kluczowe jest dalsze monitorowanie partycypacji społecznej, zgodności z przepisami oraz efektywności działań władz lokalnych i organów nadzoru. Współpraca międzysektorowa, uwzględniająca reprezentację organizacji pozarządowych, jest istotna dla skutecznej implementacji ZIT. Dalsze badania i ewaluacje są zalecane dla pełniejszego zrozumienia skutków tych inwestycji na społeczności lokalne.
Zmiana społeczna oczekiwana przez realizatorów projektu dotyczyć ma znaczącego zwiększenia udziału organizacji społecznych i in partnerów w tworzeniu i realizacji strategii ZIT przyszłej perspektywy UE oraz włączenie ich w proces ewaluacji obecnie realizowanych strategii.
Dobro publiczne wymaga od związków ZIT zmiany podejścia wobec pomijanych do tej pory partnerów społecznych w procesie, finansowanym ze środków UE oraz podjęcia wysiłku w celu włączenia ich na obecnym etapie w prace nad realizacją strategii, z myślą o wykorzystaniu ich potencjału społecznego w szerokim partnerstwem, co warunkować będzie tempo dalszego rozwoju lokalnego .
Realizatorzy przypisują duże znaczenie działaniom podjętym w projekcie, w ramach którego powstała ta strona, która ma się wesprzeć proces „uspołecznienia ZIT”. Bez kontynuowania podjętych działań, w kolejnej perspektywie UE stracimy szansę by wydatkowane środki przysłużyły się aktywnemu włączeniu pomorskiego III sektora w procesy decyzyjne o podstawowym znaczeniu dla realizacji celów strategicznych ZIT, jak również całego regionu.
REKOMENDACJE WYPRACOWANE W RAMACH PROJEKTU:
1) zasada partnerstwa w pracach ZIT – przedstawiciele partnerów spoza administracji mają możliwość uczestniczenia we wszystkich etapach prac ZIT-u (od programowania przez wdrażanie, monitoring i ewaluację), w szczególności powołani w wyniku otwartego naboru członkowie ciała doradczego ZIT powinni być włączeni do grup roboczych opracowujących strategię ZIT;
2) skład ciała doradczego ZIT powinien być zgodny z Umową Partnerstwa, tzn. że powinno się składać z przedstawicieli partnerów społeczno-gospodarczych, organizacji społeczeństwa obywatelskiego oraz podmiotów odpowiedzialnych za promowanie włączenia społecznego, praw podstawowych, praw osób niepełnosprawnych, równości płci, niedyskryminacji, niepodlegających organowi zarządzającemu i powołanych w sposób niezależny;
3) ciało doradcze ZIT składające się z partnerów społecznych, w tym organizacji społeczeństwa obywatelskiego, powinno spełniać rolę komitetu monitorującego ZIT.
4) formalne umocowanie ciała doradczego w strukturach ZIT, jego samorządność i niezależność, zapewnia działanie na podstawie przyjętego przez siebie regulaminu;
5) zapis w regulaminie ciała doradczego o możliwości udziału w posiedzeniach tego gremium osób spoza jego składu /bez prawa głosu/ co wzmocni zasadę partnerstwa i dialog społeczny;
Członkowie zespołu postulują udział członków ciała doradczego ZIT w pracach nad:
-strategią ZIT
oceną wiązek projektowych
listami projektów
realizacją strategii ZIT
realizacją projektów
ewaluacją
W wyniku analiz prac zespołu stwierdzono, że:
Do tej pory organizacje pozarządowe, rzadziej sektor ekonomii społecznej, są przede wszystkim elementami diagnozy kondycji MOF, głównie w zakresie aktywności społecznej (obywatelskiej) i infrastruktury działań (kultura, sport, pomoc społeczna). W dużo mniejszym stopniu są beneficjentami wdrożenia strategii, a w najmniejszym -realizatorami planowanych działań. Tym samym są odbiorcami wsparcia, nie pełnoprawnymi realizatorami. W strategiach powinny znaleźć się zapisy, że także zasoby partnerów społeczno-gospodarczych i społeczeństwa obywatelskiego mogą być jednym ze źródeł realizacji interwencji.
Zmiana społeczna do której przyczyni się realizacja zadania, oczekiwana przez członków zespołu w przyszłej perspektywy UE, polegać ma na aktywnym włączeniu się pomorskiego III sektora w procesy decyzyjne o podstawowym znaczeniu dla regionu, m.in. włączenia organizacji w proces tworzenia i realizacji strategii ZIT i możliwości oceny czy zrealizowane zostały zakładane cele strategiczne ZIT.
Romana Aziewicz, EUROPEJSKIE UGRUPOWANIE NA RZECZ EDUKACJI I KREOWANIA AKTYWNOŚCI „EUREKA”
eureka.org@poczta.fm
Copyright © 2024 All rights reserved – Stowarzyszenie Eureka