REKOMENDACJE WYPRACOWANE W RAMACH PROJEKTU:1) zasada partnerstwa w pracach ZIT – przedstawiciele partnerów spoza administracji mają możliwość uczestniczenia we wszystkich etapach prac ZIT-u (od programowania przez wdrażanie, monitoring i ewaluację), w szczególności powołani w wyniku otwartego naboru członkowie ciała doradczego ZIT powinni być włączeni do grup roboczych opracowujących strategię ZIT;2) skład ciała doradczego ZIT powinien być zgodny z Umową Partnerstwa, tzn. że powinno się składać z przedstawicieli partnerów społeczno-gospodarczych, organizacji społeczeństwa obywatelskiego oraz podmiotów odpowiedzialnych za promowanie włączenia społecznego, praw podstawowych, praw osób niepełnosprawnych, równości płci, niedyskryminacji, niepodlegających organowi zarządzającemu i powołanych w sposób niezależny; 3) ciało doradcze ZIT składające się z partnerów społecznych, w tym organizacji społeczeństwa obywatelskiego, powinno spełniać rolę komitetu monitorującego ZIT.4) formalne umocowanie ciała doradczego w strukturach ZIT, jego samorządność i niezależność, zapewnia działanie na podstawie przyjętego przez siebie regulaminu;5) zapis w regulaminie ciała doradczego o możliwości udziału w posiedzeniach tego gremium osób spoza jego składu /bez prawa głosu/ co wzmocni zasadę partnerstwa i dialog społeczny; Członkowie zespołu postulują udział członków ciała doradczego ZIT w pracach nad:-strategią ZIToceną wiązek projektowychlistami projektówrealizacją strategii ZITrealizacją projektówewaluacją W wyniku analiz prac zespołu stwierdzono, że:Do tej pory organizacje pozarządowe, rzadziej sektor ekonomii społecznej, są przede wszystkim elementami diagnozy kondycji MOF, głównie w zakresie aktywności społecznej (obywatelskiej) i infrastruktury działań (kultura, sport, pomoc społeczna). W dużo mniejszym stopniu są beneficjentami wdrożenia strategii, a w najmniejszym -realizatorami planowanych działań. Tym samym są odbiorcami wsparcia, nie pełnoprawnymi realizatorami. W strategiach powinny znaleźć się zapisy, że także zasoby partnerów społeczno-gospodarczych i społeczeństwa obywatelskiego mogą być jednym ze źródeł realizacji interwencji. Zmiana społeczna do której przyczyni się realizacja zadania, oczekiwana przez członków zespołu w przyszłej perspektywy UE, polegać ma na aktywnym włączeniu się pomorskiego III sektora w procesy decyzyjne o podstawowym znaczeniu dla regionu, m.in. włączenia organizacji w proces tworzenia i realizacji strategii ZIT i możliwości oceny czy zrealizowane zostały zakładane cele strategiczne ZIT.
Działania i Konferencja
Nasze zamierzeniaW projekcie nie opieramy się na opiniach własnych, doświadczeniach i obserwacjach, tylko na badaniami w odniesieniu do obowiązującego ustawodawstwa. Sprawdzić zamierzamy spełnienie lub niespełnienie wymogów partnerstwa w procesie wykorzystania środków UE.Do realizacji projektu powołano dwa zespoły międzysektorowe, których zadaniem było wypracowanie założeń do włączenia organizacji pozarządowych do procesu decyzyjnego w ZIT, jak również partnerów społecznych reprezentujących drugi sektor. W ich skłąd weszli przedstawiciele samorządu, biznesu i NGO.Działania projektowe prowadzone byłydla obszarów ZIT metropolitanego zarządzanego przez Organizację Metropolitalną Gdańsk-Gdynia-Sopot oraz ZIT Malbork – Sztum. W czasie spotkań (trzech dla każdego zespołu) uczestnicy zespołów wypracowali rekomendacje, które zostały przekazane przedstawicielom reprezentowanych środowisk i pozostałych interesariuszy na konferencji zorganizowanej w grudniu. Wyniki prac przedstawione zostaną instytucji zarządzającej ZIT.Niniejsza strona internetowa służyć będzie głównie przedstawicielom pomorskich organizacji społecznych, by zainteresować je udziałem w pracach nad strategią ZIT. Projekt ma stworzyć warunki do wspólnej pracy, do której strona społeczna będzie znacznie lepiej przygotowana, przysłuży się do zwiększenia udziału strony społecznej w realizacji zadań wynikających ze strategii ZIT, powołanej przy jej znaczącym udziale. Ostatecznie strona społeczna uczestniczyć będzie w ocenie na ile przyjęta strategia ZIT służy osiągnięciu zakładanych celów. Wyniki pracy zespołów wg założeń posłużyć mają jako rekomendacje w przyszłej perspektywie wykorzystania środków UE dla danego obszaru objętego ZIT, przedstawione zostaną również członkom pozostałych ZIT w województwie pomorskim.Zmiana w postaci włączenia się pomorskiego III sektora w procesy decyzyjne o podstawowym znaczeniu dla regionu z możliwością udziału w procesie tworzenia strategii ZIT oraz możliwości oceny, czy zrealizowane zostały zakładane cele strategiczne ZIT.Zespoły międzysektorowe podejmujących pracę na rzecz zmian, dzięki wyższym umiejętnościom współpracy, podjąć mogą dalsze prorozwojowe działania, w tym przedsięwzięcia społeczne, których realizacja, przy wykorzystaniu środków UE, lub nie, wymagać będzie współpracy międzysektorowej. Prace zespołów międzysektorowychW ramach projektu w okresie IX-XI 2024 odbyło się 6 spotkaniach zespołów partnerów z obszaru 2 ZIT, w ramach których wypracowano rekomendacje nt zasad partnerskiej współpracy w ZIT. Członkowie zespołów wzięli również udział w wizycie studyjnej organizowanej przez OFOP i Zespół Partnerów Społeczno- Gospodarczych Związku Zachodniopomorskiej Strefy Centralnej, co znacznie poszerzyło ich wiedzę nt roli organizacji spoza administracji w partnerstwach terytorialnych. Rekomendacje zespołu partnerów przedstawione zostały na konferencji podsumowującej projekt 12 grudnia 2024r. Konferencja podsumowująca prace zespołów międzysektorowychKonferencja „Na rzecz uspołecznienia w ZIT” zorganizowana została 12 grudnia w Instytucie Maszyn Przepływowych Gdańsku z udziałem uczestników procesu, członków ZIT, zainteresowanych przedstawicieli organizacji i partnerów społecznych, przedstawicieli samorządów i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego . W gronie prelegentów znaleźli się : Piotr Frączak z Komitetu ds Umowy Partnerstwa, Bartosz Bator Przewodniczący Zespołu Partnerów Zw Zachodniopomorskiej Strefy Centralnej, Romana Aziewicz, prezentująca wyniki prac zespołów oraz Bartosz Kozicki z UMWP, który przedstawił perspektywy polityki spójności UE po 2027r.Z przeprowadzonych ankiet wśród uczestników konferencji wynika duże zainteresowanie tematem, zarówno współpracy w ramach ZIT i roli partnerów społecznych, jak i przyszłości tej współpracy oraz zmian w unijnej polityce po 2027 roku.
Zasada partnerstwa w ZIT-ach – rekomendacje od proste.NGO
Przygotowaniem dla uczestników naszych spotkań zespołów roboczych był udział na przełomie września i października w wizycie studyjnej w Siemczynie (Pojezierze Drawskie), organizowanej przez OFOP i partnerów społecznych z Zachodniopomorskiej Strefy Centralnej. W wyniku wymiany doświadczeń i dobrych praktyk wypracowane zostały rekomendacje dotyczące ZITów i zasady partnerstwa. Rekomendacje przedstawione zostały na stronie https://proste.ngoTekst rekomendacji dostępny poniżej:
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne – podsumowanie wniosków z badania
Zapraszamy do zapoznania się publikacją dostępną pod linkiem:https://monitoringfunduszy.ofop.eu/zintegrowane-inwestycje-terytorialne-podsumowanie-wnioskow-z-badania/
Badania OFOP
Zapraszamy do zapoznania się z badaniami dotyczącymi udziału społeczeństwa obywatelskiego w Partnerstwie na rzecz Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Funduszy Europejskich na lata 2021–2027, wykonanymi przez Ryszarda Skrzypca z Ośrodka Badań Aktywności Lokalnej na zlecenie Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych 2024.
Spotkanie zespołu międzysektorowego w siedzibie Pracodawców Pomorza
W siedzibie Pracodawców Pomorza w Gdańsku odbyły się trzy spotkania (14.10.24, 8.11.24 i 25.11.24) zespołu międzysektorowego celem wypracowania rekomendacji dotyczących partnerstwa w ZIT.
Pomorskie trójporozumienie na rzecz uspołecznienia ZIT – spotkanie w Malborku
23 października 2024 r. na zaproszenie Stowarzyszenia EUREKA w Urzędzie Miasta Malborka odbyło się spotkanie Partnerów MOF Malbork-Sztum z przedstawicielami w ramach realizacji projektu pn. „Pomorskie trójporozumienie na rzecz uspołecznienia ZIT”. Celem projektu jest zwiększenie wpływu lokalnych środowisk na strategię i realizację Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w województwie pomorskim. Było to pierwsze z trzech zaplanowanych spotkań międzysektorowego zespołu partnerów z obszaru Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Malbork-Sztum, których celem będzie wypracowanie lepszych rozwiązań wykorzystania środków UE. Projekt jest dofinansowany ze środków Regionalnego Ośrodka Pomocy Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.