REKOMENDACJE WYPRACOWANE W RAMACH PROJEKTU:
1) zasada partnerstwa w pracach ZIT – przedstawiciele partnerów spoza administracji mają możliwość uczestniczenia we wszystkich etapach prac ZIT-u (od programowania przez wdrażanie, monitoring i ewaluację), w szczególności powołani w wyniku otwartego naboru członkowie ciała doradczego ZIT powinni być włączeni do grup roboczych opracowujących strategię ZIT;
2) skład ciała doradczego ZIT powinien być zgodny z Umową Partnerstwa, tzn. że powinno się składać z przedstawicieli partnerów społeczno-gospodarczych, organizacji społeczeństwa obywatelskiego oraz podmiotów odpowiedzialnych za promowanie włączenia społecznego, praw podstawowych, praw osób niepełnosprawnych, równości płci, niedyskryminacji, niepodlegających organowi zarządzającemu i powołanych w sposób niezależny;
3) ciało doradcze ZIT składające się z partnerów społecznych, w tym organizacji społeczeństwa obywatelskiego, powinno spełniać rolę komitetu monitorującego ZIT.
4) formalne umocowanie ciała doradczego w strukturach ZIT, jego samorządność i niezależność, zapewnia działanie na podstawie przyjętego przez siebie regulaminu;
5) zapis w regulaminie ciała doradczego o możliwości udziału w posiedzeniach tego gremium osób spoza jego składu /bez prawa głosu/ co wzmocni zasadę partnerstwa i dialog społeczny;
Członkowie zespołu postulują udział członków ciała doradczego ZIT w pracach nad:
-strategią ZIT
oceną wiązek projektowych
listami projektów
realizacją strategii ZIT
realizacją projektów
ewaluacją
W wyniku analiz prac zespołu stwierdzono, że:
Do tej pory organizacje pozarządowe, rzadziej sektor ekonomii społecznej, są przede wszystkim elementami diagnozy kondycji MOF, głównie w zakresie aktywności społecznej (obywatelskiej) i infrastruktury działań (kultura, sport, pomoc społeczna). W dużo mniejszym stopniu są beneficjentami wdrożenia strategii, a w najmniejszym -realizatorami planowanych działań. Tym samym są odbiorcami wsparcia, nie pełnoprawnymi realizatorami. W strategiach powinny znaleźć się zapisy, że także zasoby partnerów społeczno-gospodarczych i społeczeństwa obywatelskiego mogą być jednym ze źródeł realizacji interwencji.
Zmiana społeczna do której przyczyni się realizacja zadania, oczekiwana przez członków zespołu w przyszłej perspektywy UE, polegać ma na aktywnym włączeniu się pomorskiego III sektora w procesy decyzyjne o podstawowym znaczeniu dla regionu, m.in. włączenia organizacji w proces tworzenia i realizacji strategii ZIT i możliwości oceny czy zrealizowane zostały zakładane cele strategiczne ZIT.